توسعه عملکرد کیفی Quality Foundation Development
به زبانی ساده، هدف QFD تبدیل خواسته های
ارزیابی شده مشتری به مشخصات فنی معادل در محصول است. یعنی ببینیم مشتری چه
میخواهد و آن را از طریق نظم و جامعیتی که QFD به فرایند طراحی محصول
میدهد، در محصول بروز میدهیم. در صنایع مختلف برای QFD فواید بسیاری را ذکر
کرده اند. مقالات بسیاری در زمینه توسعه نیازهای بازار با کمک
QFD نوشته شده است. بیشترین کاربرد این روش در صنایع ماشینی و الکترونیکی
بوده و حتی در صنعت هوا- فضا نیز

از آن استفاده میشود. در حال حاضر، استفاده از آن به حدی گسترش یافته که
۵/۶۸ درصد از شرکتهای امریکایی و۵/۳۱درصد از شرکتهای ژاپنی فقط در ۱۹۹۷ از
این تکنیک استفاده میکردند.
● فواید QFD از دیدگاههای مختلف:
▪ سادگی و دقت در تصمیم گیریهای چند معیاره
▪
با توجه به لزوم تامین رضایت مشتری در کیفیت بهتر کالا وهزینه کمتر آن، با
QFD میتوان صدای مشتری را به شاخصهای فیزیکی ترجمه کرد و سودبیشتری به دست
آورد.
▪ شناسایی عناصر متعارض و متضاد در طراحی انجام شده. این امرمنجر
به کاهش طراحی مجدد، تغییر در روشهای سنتی و کاهش لزوم آموزش نیروی کار
میشود.
▪ کنترل بهتر از مرحله طراحی تا تولید. جمع آوری و دسته
بندی تجربیات مختلف سازمان در ساختاری قابل فهم (این ویژگی زمانی فایده خود
را بروزمیدهد که فردی بخواهد با کوله باری از تجربه از سازمان خارج شود).
▪
جمع آوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمانی با رویکرد مشتریمداری و
اولویت دهی به انتظارات مشتری. این امر به نوبه خود موجب وحدت افقی
درون سازمانی و افزایش کارایی و بهره وری سازمانی میشود.
▪ کاهش زمان موردنیاز برخلاف ظاهر وقتگیر.QFD از بسیاری ازدوباره کاریها، نقصانها و... پیش گیری میکند.
▪ کاهش هزینه های راه اندازی یا ایجاد محصولی جدید
▪ کاهش بازه زمانی از طراحی تا عرضه به بازار
▪ کاهش تغییرات گران قیمت و ناگهانی مهندسی
▪ ایجاد اهداف کمی برای سازمان
▪ درک نقطه نظرات مشتری
▪ ابزاری برای مهندسی همزمان
▪ فروش بیشتر کالا
▪ شناخت نحوه جایگذاری منابع
▪
تاثیر مثبت بر روابط افراد از طریق: لزوم شرکت جمع زیادی ازافراد در آن،
لزوم ثبت نتایج تعاملات، نمایش آنچه افراد آن را مهم میپندارند، نمایش آنچه
که بر عوامل موردنظر ما اثر میگذارد.
▪ استراتژی واضح در مورد کالا
▪ شناخت خواست مشتری
▪ عدم تغییر نظر مشتری در مورد کالا
▪ ارضای نیازهای اصلی مشتریان
▪ جذب مشتریهای جدید
▪ فقدان نقص کیفی یا عملکردی کالایی که بموقع تولید شده است
▪ ابزاری هوشمند
▪ وسیله ای برای هماهنگی و ارتباط میان تضارب عملکردها
آکائو در تحقیقی از ۸۰ شرکت ژاپنی، دلایل آنها را در استفاده از QFD چنین گزارش داده است:
- الگوبرداری از کالاهای رقابتی
- ایجاد کالایی جدید که فاصله شرکت را از رقبا افزایش میدهد
- گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی بازار
- وجود اهداف طراحی در تولید
- سهم بیشتری از بازار
- کاهش مشکلات اولیه کیفیت
توجه
داریم که شرایط جهانی بازار تغییر کرده است. امروزه دیگرخریدار، مسئول دقت
در وجود نقص درکالا نبوده و فروشنده مسئول است. باید به نیازهایناگفته
مشتریان توجه کرد. تولیدکننده باید مسئولیتهای زیست محیطی را بپذیرد.
بایدپاسخ هایی سریع به تغییرات (بازار، فناوری، اقتصاد) داد، تولید و طراحی
چابک اهمیت دارند. هم اکنون رویکرد جهانی بهای زیادی به آموزش، حق انتخاب و
شکوفایی مشتری میدهد. همواره باید توجه خود را به گسترش انعطاف (در مقابل
خشکی)، تفکر سیستمها (درمقابل محلی)، بازده در بلندمدت (بجای کوتاه مدت)
معطوف کنیم. تمامی این موارد درحالتی تأثیرگذارند که رقبای ما نیز در جست
وجوی هزینه کمتر بوده و ممکن است سریعترعمل کنند. در این جاست که لزوم حضور
QFD واضحتر میشود. باید دقت کنیم که QFD فقط درزمینه تبدیل خواسته مشتری
به مشخصات فنی محصول، کاربرد ندارد و در تمام تجزیه وتحلیل های دیگری که
چندین عامل وابسته به هم را میبایستی همزمان در تصمیم گیریمدنظر قرار داد،
مفید فایده است. QFD هر جا که مجموعه ای از مسائل و راه حل ها رامیبایستی
بررسی کرد، کاربرد دارد. مثلا میدانیم که هزینه ها (به تفصیل مکان و زمان)
میبایستی با نیازهای اهداف متناسب باشند. وقتی میخواهیم پروژه یا برنامهای
را درسازمان ایجاد کنیم. هزینه ها میبایستی از ابعاد مختلف حیطه، بودجه و
زوایای دیگر یکبرنامه، در هر بخش سازمان بررسی شوند. زیرا هر سازمان از بخش
هایی متعدد تشکیل شده و هر بخشی ملاحظات خاص خود را دارد. در این جا میتوان
از QFD کمک گرفت.
سلام
به نظر بتده اجرای QFD در سازمان ها بسیار ضروری به نظر می رسد